Onze woningen zijn voorzien van een StorkAir mechanisch ventilatiesysteem.
Hierbij de afbeeldingen van het instructieboekje:
Centrumplan Heteren
Het centrumplan Heteren is een verzameling van projecten in de kern Heteren.
Het doel van deze projecten is het vormen van een dorpshart voor Heteren.
De 1ste fase van dit plan is alweer enige tijd geleden afgerond. Dit betreft de Brede School, de sporthal en het zalencentrum de Bongerd.
Alle drie de voorzieningen zijn in 2011 in gebruik genomen.
De vrijgekomen locaties worden her-ontwikkeld.
De Raad van State heeft nu uitspraak gedaan over de ingediende beroepen tegen het bestemmingsplan voor de 2e fase van het Centrumplan.
Die uitspraak is gedaan op 12 december 2012 in het voordeel van de gemeente, waardoor de plannen nu uitgevoerd kunnen worden.
De eerste stap die nu gezet gaat worden is het aanpakken van de Beemdhof.
Bron: http://www.overbetuwe.nl/Actueel/Projecten/Centrumplan_Heteren
Nieuwsbrief december 2012: http://www.overbetuwe.nl/dsresource?type=pdf&objectid=overbetuwe:48353&versionid=&subobjectname=
Het volgende bericht kwam vanavond van OV Heteren.
Heeft niet direct wat met de werkgroep Bomenweide te maken, maar het heeft wel met onze wijk te maken, vandaar dat ik het bericht ook hier even plaats.
Beste buurtbewoners, betrokkenen,
Zoals jullie wellicht reeds gezien hebben, zijn afgelopen week de drempels op de Steenovenlaan aangepast en zijn tijdelijke haltes geplaatst.
Dit alles voor het gereedmaken van de gewijzigde route van buslijn 36, voorheen 76.
Per 9 december gaat de nieuwe dienstregeling van start.
Op youtube zijn de nieuwe routes en tijden door Breng OV in kaart gebracht :
Lijn 36 : Arnhem CS – Heteren
http://youtu.be/t783BTGQ9SE
http://youtu.be/NC1DTcWJxxl
Lijn 53 : Arnhem ’t Duifje – Wageningen Busstation
http://youtu.be/_WNGXANRv60
http://youtu.be/yBns-TBmTNo
Op de site van Breng OV is het mogelijk de tijden en dienstregeling in te zien : www.breng.nl
De reden voor het plaatsen van de tijdelijke haltes ligt in het feit dat de nieuwe haltes nog niet beschikbaar zijn en dat de gemeente de nieuwe haltes graag in goed overleg wil aanleggen.
Dit is namelijk het gevolg van een uitspraak tijdens de raadsvergadering op 28 juni 2011.
Na enige tijd stilte is er inmiddels meerdere malen contact geweest en zijn eerdere ontwerpen aangepast.
Overigens ligt de tijdelijke halte aan de zuidzijde van de Steenovenlaan niet op de uiteindelijke locatie, dit ter info.
In het eerste ontwerp zouden alsnog bomen gekapt moeten worden.
Uiteindelijk, en in goed overleg met de beleidsmedewerkers van de gemeente, hebben we kunnen voorkomen dat de aanleg van de haltes de laan-structuur en groen ingrijpend zouden aantasten.
Door de haltes verder uit het groen te plaatsen kunnen de bomen behouden blijven.
Als gevolg van het behoud van de bomen wordt op de locatie van de haltes de Steenovenlaan versmald, hetgeen ook snelheids-remmend zou moeten werken.
Dit als compensatie voor de verlaagde drempels.
In de bijlage worden beide haltes getoond.
De haltes worden ‘sober’ aangelegd. Dit betekent dat er geen abri wordt geplaatst.
Dit heeft te maken met de gewenste open structuur van de laan, het niet creëren van ongewenste hangplekken en de te verwachten reizigersaantallen.
Wel worden er enkele fietsenklemmen geplaatst.
Verder wordt de halte volgens de gemeente aangelegd met het in acht nemen van de huidig geldende regels voor minder validen.
Vanuit het voet- en fietspad worden de haltes via een verhard pad toegankelijk gemaakt waarbij visueel gehandicapten worden ondersteund middels de ‘geleide tegels’.
Wanneer we het resultaat bekijken denken wij dat de gemeente een nette oplossing heeft gemaakt waarbij de groene laanstructuur van de Steenovenlaan zeker blijft bestaan.
Er vindt geen inbreuk plaats op de laan en het groen wordt minimaal aangetast.
Ook wordt het opheffen van de drempels gecorrigeerd door de versmalling.
Ten opzicht van de keerlus is dit het maximaal haalbare zoals wij het kunnen inschatten.
Graag horen wij indien er opmerkingen of aanmerkingen met betrekking tot de lay-out en opbouw van de haltes zijn.
Voor de goede orde : De positie van de haltes en de route van de lijn staan niet meer ter discussie; het gaat puur om de aankleding van de haltes.
Nogmaals, gezien de frequentie van de busdienst (lijn 36 : 2x per uur in 1 richting) en de bereikbaarheid van de westzijde van het dorp, denken wij dat dit een goede oplossing is.
Met vriendelijke groet,
namens OV Heteren,
Leslie Hendriks
Ter info: Bericht van Openbaar Vervoer Heteren,
Beste lezer,
Het is al lange tijd stil geweest met betrekking tot de wijziging in de routes van de buslijnen 6 en 76 in Heteren.
Aangezien de nieuwe dienstregeling en de nieuwe routes op 9 december operationeel worden wil ik toch van deze gelegenheid gebruik maken u te informeren over de
status van de wijzigingen.
De situatie is dat op 9 december de nieuwe dienstregeling landelijk wordt gewijzigd.
Er vallen lijnen af, er komen lijnen bij en bestaande lijnen worden gewijzigd.
Dat dit impact voor de betrokkenen heeft mag duidelijk zijn.
Voor de buslijnen in Heteren heeft dit de volgende impact :
– Lijn 6 Heteren – Arnhem CS wordt vervangen door lijn 53 Arnhem ’t Duifje – Wageningen Busstation.
Dit betekent concreet dat het vanaf 9 december mogelijk wordt vanuit Heteren naar zowel Arnhem te reizen, maar ook vanuit het dorp naar Wageningen.
Helaas is het niet meer mogelijk zonder overstap naar Arnhem Centraal te reizen; de lijn stopt in de wijk ’t Duifje.
Tevens zijn er maar enkele opstappunten aan de zuidkant in Heteren; de bus rijdt niet meer door / om het dorp.
Daarentegen is de aansluiting naar Wageningen gerealiseerd waardoor er mogelijkheden zijn om door te reizen richting Ede / Amersfoort / Utrecht.
Deze lijn rijdt op de werkdagen en heeft een uitgebreidere tijdsdekking dan lijn 6.
Reismogelijkheden vanuit Heteren:
Richting Arnhem :
– Driel / Arnhem-Zuid / Rijnstate Poli-Zuid / Kronenburg / Rijnhal / Scholen
– Overstappen naar Centraal Station Arnhem / Centrum Arnhem
Richting Wageningen :
– Renkum / Wageningen
– Aansluitingen op Heelsum / Oosterbeek/ Ede en verder.
Lijn 76 Heteren – Arnhem CS wordt aangepast naar lijn 36.
Deze route wordt in Heteren gewijzigd.
In plaats van het lusje via de halte Bretagnesingel wordt er in één richting om het dorp gereden waardoor een aantal issues rond de lijn zijn opgelost.
Naast de route zijn de tijden enigszins aangepast.
Voor de nieuwe routering om het dorp worden verschillende nieuwe haltes aangelegd.
Reismogelijkheden vanuit Heteren:
– Driel / Arnhem centrum / Arnhem Centraal Station
– Overstappen naar diverse richtingen
De dienstregelingen kunnen gecontroleerd worden op :
http://www.breng.nl/reizen-met-breng/14/de-nieuwe-dienstregeling-van-breng-komt-eraan/2140
Tot zo ver het nieuws met betrekking tot de lijnen.
Wat daarnaast belangrijk voor de inwoners van Heteren is, zijn de locaties en de lay-out van de nieuwe haltes.
Hierover kan ik kort zijn : De nieuwe haltes zijn er nog niet.
De gemeente is bezig deze haltes te ontwerpen en definitief te maken.
Deze ontwerpfase vindt zoveel mogelijk in overleg met de dorpsraad en de bewoners.
Bij het ontwerp van de definitieve haltes wordt getracht de huidige groenstructuur zoveel mogelijk te behouden.
Door het aanleggen van tijdelijke haltes en aanpassingen zorgt de gemeente er wel voor dat vanaf 9 december het reizen vanaf de nieuwe haltes mogelijk is.
Het kan echter zijn dat de tijdelijke haltes niet op de plaats liggen waar de definitieve halte komt.
Zodra er meer informatie over de haltes beschikbaar komt zal dit door de gemeente worden gecommuniceerd.
Tot zo ver deze berichtgeving.
En zo stond het in 1989 in de brochure van Proper Stok:
“De Bomenweide”
Aan de noordzijde van het plan “De Melkweide”, gelegen tegen de Rijndijk, worden de 36 vrijstaande twee onder één kapwoningen van “De Bomenweide” gerealiseerd.
De zorgvuldig toegepaste architectuur zorgt ervoor dat “De Bomenweide” als de kroon van het gehele plan mag worden beschouwd.
De torens zullen worden gesitueerd in een prachtige, groene woonomgeving, welke zal bestaan uit, met diverse fruitboomsoorten voorziene graslanden.
Vanuit de slanke torens zal het mogelijk zijn een uniek uitzicht te verkrijgen over zowel de Rijn met haar uiterwaarden, als de ecologische zone welke centraal in het plan zal zijn gelegen.
Naast de opstelplaats van de auto welke is gesitueerd voor de woning, bevindt zich op de begane grond tevens de inpandige garage.
Daarnaast treffen we op de begane grond een royale entree en het toilet aan.
Vanuit de entree betreden we, middels een trap, de ruime eetkeuken welke zich op ca. 1 meter boven het entreeniveau bevindt.
De keuken biedt toegang tot het riante, zonnige terras.
Vanuit de keuken hebben we een directe kijk op de ca. 1,5 meter hoger aanwezige woonkamer.
Door deze split-level-werking zal de hoogte van de keuken (ca. 3,90 meter hoog), een uitermate ruimtelijke werking geven aan de woning.
Middels enorme glaspuien aan de achtergevel van de woning, is het mogelijk om vanuit de woonkamer een prachtig uitzicht te verkrijgen op het groene buitengebied.
Op de eerste verdieping treffen we naast drie royale slaapkamers en de uiterst complete en luxe afgewerkte badkamer, een separaat (tweede) toilet aan.
De vaste trap leidt ons naar de veelzijdige studio.
Deze studio biedt ruimte voor diverse invullingen, en een spectaculair uitzicht op de omgeving.
Vorig jaar hebben twee studenten, werkzaam bij het Atelier Stedelijke Vernieuwing, een kleinschalig onderzoek uitgevoerd naar het functioneren van mandeligheid in Almere. Hierbij hebben zij vijf mandeligheden geanalyseerd.
Het College van Burgemeester en Wethouders wilde dat er een grootschalig onderzoek zou plaats vinden om het functioneren van alle mandeligheden in Almere in kaart te brengen.
Stephanie Elfert heeft dit als stageopdracht aangenomen.
Het rapport van Stephanie Elfert:
Onderzoek_mandeligheid__RAPPORT_.pdf
de planning van Reggefiber over de aanleg van glasvezel in Heteren is bekend:
Overbetuwe_planning_glasvezelaanleg.pdf
De Bomenweide zou volgens deze planning ergens tussen mei en juli 2013 aan de beurt zijn om aangesloten te worden.
In Overbetuwe komen totaal elf wijkcentrales (Point of Presence): gebouwen met de omvang van een garagebox.
Deze wijkcentrales brengen de huisaansluiting op het glasvezelnetwerk tot stand en zijn een onmisbare schakel in het glasvezelnetwerk.
De gemeente en Reggefiber hebben samen de meest geschikte locaties uitgezocht, daarbij is gelet op zo min mogelijk overlast en geen toekomstige andere plannen voor de grond.
De gebouwtjes worden zo goed mogelijk in de omgeving ingepast.
Volgens de wet is er geen omgevingsvergunning nodig voor het plaatsen van de wijkcentrales, er is dus geen mogelijkheid om bezwaar in te dienen.
De locaties waar de wijkcentrales in Heteren geplaatst worden:
De Rauwendaal in het plantsoen achter huisnummer 33 en De Haantjes in het hondenuitlaatveld (plaatsing in week 6 van 2013).
Op 16-04-2013 was er een speciale avond voor alle inwoners van Heteren door Reggefiber.
Ben er even geweest om het verhaal aan te horen, maar veel meer dan al op de site staat werd er niet verteld.
Maar ja, wat moet er nog meer verteld worden dan dat wat er al op de website en in de brieven staat?
Het viel me op dat er een aantal mensen in de zaal behoorlijk negatief waren, ik stel voor dat ze die overslaan en hier alvast beginnen 😉
Volgens de planning die men daar had liggen worden wij week 23 aangesloten.
Wat is een beheervereniging?
Een beheervereniging wordt vaak opgericht als er sprake is van mandeligheid. De vereniging heeft als doel het beheren van alles wat met dit mandelige terrein te maken heeft.
Met een beheervereniging kan het niet meer voorkomen dat slechts één mede-eigenaar het onderhoud regelt en uit eigen zak betaalt om dit vervolgens te vorderen bij de andere mede-eigenaren.
Het onderhoud wordt namelijk door de beheervereniging geregeld.
Elke mede-eigenaar kan lid van deze vereniging worden en zo mee bepalen hoe het onderhoud wordt geregeld en wat de hoogte van de contributie (bijdrage in onderhoud) wordt.
Lid worden van de vereniging is niet verplicht, een lid heeft echter inspraak in wat er met het mandelig terrein gebeurd. Het bijdragen aan de kosten van het onderhoud is wel een verplichting van de huiseigenaar.
Het is belangrijk om de beheervereniging goed op te zetten zodat bestuur en leden weten dat zaken goed ingericht zijn en de verantwoordelijkheden bekend zijn.
Een beheervereniging is overigens niet het zelfde als een Vereniging van Eigenaren, want een beheervereniging is voor de wet een “gewone” vereniging.
Hierdoor kent een beheervereniging geen verplicht lidmaatschap, in tegenstelling tot een VvE.
De beheervereniging kan de eigenaar die opzegt wel aan betalingsverplichtingen houden. Het e.a. kan zijn beschreven in een koopcontract.
Er zijn ook uitspraken van rechters te vinden die conflicten in dit soort zaken behandeld hebben.
Meer informatie over mandeligheid en beheerverenigingen staat bijvoorbeeld op de volgende internetpagina’s:
www.fiduciebeheer.nl/mandeligheid-en-de-beheervereniging
http://www.mandeligheid.nl/faq
Kamer van Koophandel – vereniging als rechtsvorm
Momenteel zijn er geen advertenties.