Informatie voor makelaars en notarissen

Bij de laatste verkoop van een woning in onze wijk is er door vier verschillende partijen navraag gedaan bij het bestuur over de jaarstukken van de Vereniging van Eigenaren (VvE) e.d.

Wij hebben echter geen VvE maar een beheervereniging!

Er zit een juridisch verschil tussen een VvE en een beheervereniging.
In tegenstelling tot een VvE hoeft een beheervereniging geen reservefonds en een collectieve opstalverzekering te hebben.

Wij zijn als beheervereniging dan ook niet verplicht deze zaken te hebben en/of aan een notaris, makelaar of taxateur te overhandigen.

De verplichting tot de bijdrage aan de vereniging is voor onze woningen vastgelegd in het koopcontract van de woning.

De hoogte van de bijdrage is vastgesteld in ons huishoudelijk reglement en wordt door middel van de jaarlijkse ledenvergadering door de leden vastgesteld en beschreven.

Onze penningmeester kan indien gewenst met toestemming van de eigenaar van de woning informatie verschaffen over een eventuele betalingsachterstand van de eigenaar aan de vereniging. Wij zijn echter niet verplicht om inzage in onze boekhouding te geven aan derden.

De statuten van onze beheervereniging zijn tevens bij de notaris ingeschreven en op te vragen.

 

Geef een reactie